KAPITTEL
4
Tolkning av et maleri – presenter
Hans Dahl (1881-1919): Seterjentens søndag. Foto: O. Væring Eftf.
Gode råd til hvordan et foredrag skal holdes, finner du i Signatur 3 studiebok på s. 90–92. Du bør også lese avsnittet «Analyse og tolkning av bilder» på s. 43–44.
Finn et maleri fra en av epokene dere har jobbet med i litteraturhistorien, og presenter det for klassen.
- Du skal kort tolke maleriet og plassere det i en kulturhistorisk sammenheng.
- Du får ca. fem minutter på presentasjonen av maleriet. Læreren kan stille spørsmål etter presentasjonen hvis noe må oppklares nærmere. Det blir satt av ti minutter til sammen for hver elev.
- Det blir satt en karakter på presentasjonen som måler det faglige innholdet og hvordan du klarer å formidle dette til tilhørerne.
Karakterkriterier
DET FAGLIGE INNHOLDET:
- Kreativitet og selvstendighet
- Relevant kunnskap (Svarer du på oppgaven?)
- Forståelse for fagstoffet (Forstår du begrepene du bruker?)
- Disponering av fagstoffet
SELVE PRESENTASJONEN (FORM):
- Kroppsspråk
- Blikkontakt med publikum
- Tempo og pauser
- Stemmebruk
Under forelesningen skal maleriet være framme på lerretet. Det er altså ingen PowerPoint-presentasjon. Manus skal leveres til læreren.
Du må på egen hånd finne maleriet og få det godkjent. Ingen skal presentere det samme maleriet.