KAPITTEL
2
Bruk begrepene! Etos, patos og logos
© Johanna Hanno/Bildhuset/NTBscanpix
Hvordan bruker vi de retoriske begrepene i setninger? Her finner du eksempler.
Etos
Avsenderens troverdighet kalles etos. Hvor stor tillit har vi til avsenderen og teksten? Hva er det som skaper tillit?
Eksempler:
- Gilde har sterk/høy etos fordi dette er en matprodusent med lange tradisjoner.
- Plan-Norge (under)bygger sitt etos ved å vise til ulike nettsteder.
- Logoen til Syklus styrker annonsens etos.
Patos
Å berøre mottakerne sine følelser er et effektivt grep. Vi sier at teksten appellerer til patos.
Eksempler:
- Avsenderen ønsker å overbevise gjennom patos …
- Gilde skaper patos når de …
- Tekstens patos er sterkest i bildet.
- Syklus bruker patos for å overbevise mottakeren.
Logos
Logos har med fornuft og rasjonalitet å gjøre. Er det som presenteres sannsynlig, og er argumentene logiske? Fakta og saklig informasjon hører hjemme her.
Eksempler:
- Oppskriften under bildet er logosargumentasjon. Det er imidlertid patos som er den dominerende appellformen i annonsen.
- Historien om Destiny må kalles logosargumentasjon, selv om vi ikke kan kontrollere om den stemmer.
- Appellformen logos viser seg i informasjonen vi får om resirkulering.